בשנים האחרונות חלו בתחום האינטרנט שינויים אדירים ובלתי נתפסים. מדהים לחשוב שרק לפני כמה שנים עדיין לא היה לנו אינטרנט; אף אחד לא חשב שיום אחד יהיה בכיסו מכשיר טלפון חכם ובו כל האינפורמציה שיש למין האנושי; ולאור משבר הקורונה של תחילת 2020, סביר להניח שבקרוב מאוד לא נבין איך אפשר בכלל לעבוד בלי זום.

גם התחום של קידום אתרים אורגני עבר שינויים מרחיקי לכת בשנים האחרונות. חלקם נבעו מתוך רצון של קברניטי גוגל לשפר עוד ועוד את האלגוריתם של מנוע החיפוש כדי להגיש לגולשים תוצאות חיפוש רלוונטיות יותר; וחלקם נבע מתוך שינוי בהרגלים של הגולשים, כמו העלייה הדרמטית בגלישה במכשירים ניידים והאפשרות לבצע חיפוש קולי.

יחד עם זאת, בהקשר של קידום אתרים בגוגל, יש כמה דברים שנשארו רלוונטיים גם היום. אפשר לכנות אותם "הבסיס של הבסיס", ועל אף כל השינויים שהיו ועוד יהיו, סביר להניח שגם בעתיד הם יהוו את המינימום שצריך לדעת ולבצע כדי לשפר את דירוגו של אתר בתוצאות החיפוש:

מחקר מילות מפתח

בין אם בהקלדה על מקלדת, הקשה על מסך או דיבור, החיפוש בגוגל מתבצע תמיד בעזרת מילים שאמורות להעביר לאלגוריתם את כוונת המשתמש. אם כך, אין ספק שמחקר מילות המפתח ימשיך להוות אחת מאבני הבסיס המשמעותיות ביותר לקידומו של אתר.

מחקר מתחרים

קידום אתרים אורגני הוא כלי חשוב בתחרות של אתר מול אתרים דומים באותו ענף, ולמעשה שיפור דירוגו של האתר בתוצאות החיפוש אמור להביא אליו יותר גולשים מאשר לאתרים של המתחרים. הואיל והתחרות לא תיעלם, ולמעשה רק תגבר עם הזמן, אזי כחלק מתכנון אסטרטגיה (וגם מעת לעת תוך כדי יישומה) כדאי להציץ מעבר לכתף ולבדוק מה עושים המתחרים, האם אפשר לשאוב השראה מן הפעולות שלהם ואולי לקבל רעיונות מעניינים.

תוכן מקורי, איכותי, שמעניק ערך לצרכן

אם בתחילת עידן קידום האתרים די היה במילוי דף אינטרנט באינספור חזרות על מילת מפתח מסוימת כדי לשטות באלגוריתם של גוגל, הרי שעם הזמן הן האלגוריתם והן הגולשים השתכללו מאוד. כיום, בעל אתר שרוצה שהגולשים יגיעו וימשיכו להגיע, חייב להשקיע בתוכן מקורי (כלומר לא מועתק), איכותי (כלומר כתוב ברמה גבוהה) ובעיקר שיגרום לגולש להרגיש שהוא קיבל משהו. לא רק שאלמנט זה לא צפוי להשתנות, אלא הרמה צפויה לעלות אף יותר.

קישורים, קישורים ועוד קישורים

האלגוריתם של גוגל מייחס חשיבות אדירה הן לקישורים שנכנסים לאתר (ובכך מהווים מעין הבעת אמון בו מצד אתרים אחרים) והן לקישורים פנימיים באתר (המסייעים לאלגוריתם לפענח את ההקשר של העמודים וכך להבין את הרלוונטיות שלהם למילות מפתח שונות). היום יותר מאי פעם, וכך כנראה גם בעתיד, ככל שיותר אתרים עולים לרשת בכל רגע נתון כך עולה חשיבותם של הקישורים.

ניטור ביצועים ונתונים לשם הפקת לקחים

חלק בלתי נפרד מביצוע פעולות קידום אתרים בגוגל הוא מדידת התוצאות באופן שוטף באמצעות כלים כמו גוגל אנליטיקס או Google Search Console. כך מתאפשר בין היתר לקבל החלטות בזמן אמת ולהפיק תגובות מהירות לנושאים "חמים" בענף או למקסם את התקציב. זה היה נכון בעבר, נכון גם היום וככל הנראה יישאר כך בעתיד, כאשר כמות המידע ואפשרויות ההתמקדות והפילוח צפויים לגדול בצורה משמעותית.

סיכום

רשת האינטרנט צמחה בצורה אסטרונומית בשנים האחרונות ויחד עימה המורכבות של עבודת מנועי החיפוש. בין השינויים שחלו בפעולתם ניתן למנות למשל מתן עדיפות לעמודים מותאמים למובייל ולעמודים נגישים לגולשים עם מוגבלויות, יכולת הבנה מתקדמת של דיבור חופשי ברמת שיחה, מעבר לחיפוש מבוסס מיקום בזכות התפתחות שירותי מיקום וכן הלאה – ובאופן טבעי שינויים אלה הובילו לשינויים בתחום קידום האתרים.

מאידך, יש דברים שכנראה לעולם לא ישתנו, או שיקח עוד זמן רב עד שהם יאבדו מן הרלוונטיות שלהם לפעולות קידום אתרים אורגני. ההתייחסות לקהל היעד והגולשים הפוטנציאליים מצד אחד, למתחרים מצד שני ולשיתופי פעולה מצד שלישי – אלה נותרו כשהיו וסביר להניח שימשיכו להיות. במילים אחרות, קשה לדעת בדיוק כיצד ייראה קידום האתרים בעוד מספר שנים, אבל הבסיס יישאר פחות או יותר דומה.

מאמר אורח נכתב בשיתוף אייל רחמים מייסד של חברת דיגיטאץ' ומנהל בלוג מוביל בשם seolinks קידום אתרים בגוגל.

אהוד טייץ

Comments

comments