הרבה אנשים שמתחילים לשווק בפייסבוק או פונים לחברה שתעשה זאת עבורם שואלים את עצמם אם הם צריכים להפסיק להשקיע בערוץ האורגני והאם השיווק בפייסבוק יתרום להם לדירוגים בגוגל.

אז קודם כל, בואו נתחיל עם העובדות: על מנת לדרג אתר באינטרנט, גוגל מסתכל בעיקר על התוכן שלו ועל הקישורים שמפנים אליו מאתרים אחרים. תהליך זה נקרא SEO או איך שנהוג לכנות את זה בעברית – קידום אורגני.

פייסבוק אמנם יוצר קישורים לאתרים דרך השיתופים של הגולשים, אבל אלו לא קישורים רגילים מבחינת האופן בו הם נמצאים בקוד של פייסבוק, כך שלא ברור האם גוגל מתייחס אליהם ככאלו. למידע נוסף על קידום בפייסבוק.

יתרה מכל, בגוגל מדגישים מחדש כל פעם שהם לא מסתמכים על סיגנלים חברתיים שאינם קישורים כמו למשל מספר השיתופים של קישור מסוים או מספר העוקבים של כל פרופיל שיש לו אתר אינטרנט משויך. בעבר הרחוק, הם אמנם אמרו את ההפך, אבל מאז זרמו הרבה מאוד לייקים ברשת וכיום ההצהרה הזו כנראה נכונה.

אבל גם אם נצא מנקודת הנחה שלגוגל יש יכולת לקרוא קישורים מפייסבוק, חייבים לזכור שרוב הפוסטים והשיתופים בפייסבוק הם פרטיים, כך שגוגל לא יכול לסרוק אותם מבחוץ. יש אמנם אפשרות להפוך פוסט לציבורי ברגע שכותבים אותו, אבל רוב המשתמשים לא יעשו זאת כשהם משתפים פוסט קיים. כמו כן, לפייסבוק עצמה יש אינטרס ברור להקשות על גוגל את הגישה למידע שלה על מנת שהגולשים יישארו בפייסבוק.

החדשות הטובות

עד כאן החדשות הרעות. החדשות הטובות הן שאתר פופולארי בפייסבוק עשוי להתברג גבוה בתוצאות של גוגל בדרך עקיפה. הסיבה העיקרית לכך היא שלאתר כזה יש בדרך כלל מיתוג חזק. במשך הזמן האתר מעצים את המוניטין שלו ולכן מקבל קישורים מאתרים אחרים ברחבי הרשת שאינם פייסבוק. לפעמיים מספיק שפוסט יהפוך לוויראלי על מנת שכל אתרי החדשות יכתבו עליו ויקשרו לאתר שמוזכר בו. אמנם לא בטוח שהאתר יתברג על המילה הספציפית שחשובה למי שרוצה לקדם אותו, אבל קישורים חזקים מאתרים נחשבים הם דבר ששום מקדם אתרים לא היה אומר לו לא.

הדברים האלו מגובים גם על ידי לא מעט ניסויים שבמהלכם נדגמו תוצאות חיפוש מגוגל של אתרים פופולאריים יותר ופחות בפייסבוק (לעיתים הם שותפו באופן מכוון על ידי מי שביצע את הניסוי). ברוב הניסויים, היה אפשר לראות באופן ברור שהאתרים הכי פופולאריים בפייסבוק היו גם מדורגים גבוה יותר בגוגל מאשר אתרים פחות פופולאריים.

קידום בפייסבוק וקידום אורגני

מיתוג אישי וציבורי

מיתוג אישי של אדם או ארגון הוא עוד דבר שצריך לקחת בחשבון ולא תמיד נותנים לו את תשומת הלב הראויה. אם חיפשתם את השם שלכם או את השם של אדם שאתם מכירים, סביר להניח שהפרופיל שלו בפייסבוק או טוויטר עלה באחד המקומות הראשונים אם לא הראשון שבהם. אם מדובר בחברה, יכול להיות שראיתם עמוד בלינקדין. המשמעות היא שלאופן בו אתם מציגים את הארגון שלכם או את עצמכם במדיה החברתית עשויה להיות השפעה מרחיקת לכת על האופן בו אתם נתפסים ברשת. גם מי שאינו חבר שלכם עשוי לראות חלק מהדברים שאתם משתפים כמו תמונות פרופיל ותחביבים. לכן כדאי שתבדקו לפחות פעם אחת איך העמוד שלכם נראה מבחוץ (יש אפשרות כזו בתוך הפרופיל ואין צורך לצאת מהחשבון).

בהקשר הזה, מפתיע לגלות שאנשים אולי לא מחפשים מוצרים ספציפיים ישירות בפייסבוק או בטוויטר, אבל הם בהחלט מחפשים מותגים ואנשים פרטיים. השליטה בתוצאות החיפוש היא מוגבלת יותר, אבל אם יש לכם עמוד מאומת הסיכוי שלכם להופיע במקום בולט הוא גבוה.

האם זה אומר שצריך להפסיק להשקיע בקידום בגוגל?

ממש לא! הקידום בגוגל, בין אם אורגני ובין אם ממומן, עונה על צורך שפייסבוק לא יכול תמיד לתת לו מענה, והוא התברגות על מילות מפתח ספציפיות שהגולש מחפש ברגע זה. זה יכול להיות מידע ספציפי על מקום מסוים כמו כתובת של מסעדה, מוצר חדש שהוא ראה בטלוויזיה, שערי מניות ואפילו שאלה כמו איך להכין פנקייק… גוגל הוא לא רק המקור הכי טוב לכך, אלא הוא גם נחשב להכי אמין והגולשים סומכים עליו. (למרות שגם אתרים נחשבים לא מוגנים מפני פייקניוז).

לעומתך זאת, פייסבוק מספק פרסום פסיבי יחסית שלא דורש מהמשתמש לעשות הרבה. כמובן שגם לפרסום הזה יש לא מעט יתרונות כמו למשל שיעור חשיפה גדול יותר והתאמה אישית של המודעות שגוגל לא תמיד יכול לספק.

בשורה התחתונה, צריך להמשיך ולהשקיע גם בקידום בגוגל וגם בקידום בפייסבוק ובאינסטגרם, כאשר הם לא באים אחד על חשבון השני.

אהוד טייץ

Comments

comments